خانواده‎های (تیره‎های) گیاهی

تیره کاج مطبق (Araucariaceae)

کاج مُطَبَّق یا کپیناژ نوعی کاج سوزنیاست از خانواده اشکوبیان  (Araucariaceae). اشکوبیان درختان همیشه‌سبزی هستند راسته کاجیان (Pinales)، رده ناژویان (Pinopsida)، دستهٔ مَخروطیان (Coniferae یا Pinophyta). زیستگاه اصلی کاج مطبق جزیرره نورفک  استرالیا است. رشد آن در محیط طبیعی زیاد ولی در آپارتمان به کندی رشد می‌کند، احتیاج به اکسیژن فراوان دارد و درجه حرارت بالا را تحمل نمی‌کند.
“آروکاریا بیدویلی” گیاهی سوزنی برگ و زیبا، از خانواده کاج مطبق یا آروکاریاسه می باشد. این گیاه دارای شاخه‌ های مطبق بوده و موطن اصلی آن جزیره نورفولک استرالیا است.
رشد آن در محیط طبیعی زیاد ولی در آپارتمان به کندی رشد می‌ نماید و حداکثر به طول ۱۵۰ سانتیمتر می رسد و نیاز فراوانی به اکسیژن دارد.
برگ ها در گیاهان بالغ و نونهال متفاوت است. برگ های درختان نونهال براق، به رنگ سبز روشن، سوزنی، به طول ۲٫۵ تا ۵ سانتیمتر و دارای نوک تیز می باشد. برگ های درختان بالغ، گسترده، براق، به رنگ سبز تیره، به طول ۰٫۷ تا ۲٫۸ سانتیمتر، نیزه ای یا سه گوش-تخم مرغی، پهن، چرم مانند، فاقد رگبرگ میانی اما دارای تعداد متعددی رگبرگ های پرمانند می باشد.
تکثیر کاج مطبق در خانه بسیار مشکل و تقریباً ناممکن است. برای تکثیر از بذر یا قلمه استفاده می شود. که البته قلمه باید از انتهای ساقه گیاه باشد، در غیر این صورت گیاه حاصل کج رشد می کند.
در نوک این کاج ساقه فوقانی قرار دارد که به صورت عمودی و رو به بالا است. اگر این ساقه آسیب ببیند و یا قطع شود چند ساقهٔ دیگر در محل بریدگی بوجود می آید که برای تکثیر از آنها می توان استفاده نمود. البته قلمه را باید با استفاده از هورمون ریشه زا مثل اسید ایندول بوتیریک ریشه دار کرد .
گیاهانی که از طریق کاشت بذر بدست آمده اند، شاخه هایی بیمار و نامنظم تولید می نماید و بهتر است در ازدیاد آن از قلمه های جوانه های انتهایی استفاده گردد.
کاج مطبق به نور معمولی ، هوای خنک ، خاک همیشه خیس، رطوبت نسبی بین ۵۰ تا ۹۰ درصد و خاک کمی اسیدی احتیاج دارد.
گونه های خانواده Araucariaceae در شبکه گیاهی ایران:
نام انگلیسی
خانواده
نام علمی
Queensland Kauri
Araucariaceae
Monkey Puzzle Tree
Araucariaceae
Bunya-Bunya
Araucariaceae

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *