اخبار

گیاهان دارویی و طب سنتی خلاقیتی اخلاق مند در جامعه ایجاد می کند

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی:

عصاره  با اشاره به این‌که علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی، اخلاق را جزعی از شرایط سلامت تن می‌داند، گفت: اخلاق با حضور شهروندان سالم، پایدار خواهد ماند و البته مولد خلاقیت‌های بسیار خواهد شد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمدحسن عصاره دبیر چهارمین جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی (سنتی) در راستای برگزاری این رویداد گفت: راهی طولانی آمده‌ایم. راهی طولانی پیش رو داریم. ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی، سال‌هاست وظایف، رسالت‌ها و سیاست‌های متنوع و متعددی را بر عهده گرفته و خوشبختانه موفقیت‌های چشمگیری در این زمینه داشته است.

وی بیان کرد: تلاش کرده‌ایم تا زمینه و گستره‌ای با نشاط در عرصه حاصلخیز گیاهان دارویی فراهم آید و دستاوردهای چشمگیر داروهایی که بر پایه داشته‌های تاریخی ما و پیشرفت‌های علمی‌مان به منصه ظهور رسیده‌اند، به درستی معرفی شوند. گسترده دانش و فناوری ما در زمینه گیاهان دارویی و طب سنتی، عمیق و طولانی است.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی با اشاره به این که علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی، اخلاق را جزعی از شرایط سلامت تن می‌داند، افزود: اخلاق زیستن و اخلاق همنشین بودن با دیگران، ارتباطی مستقیم با تندرستی دارد و همه بر این مهم اذعان دارند.

به گفته وی، اخلاق نیز با حضور شهروندان سالم، پایدار خواهد ماند و البته مولد خلاقیت‌های بسیار خواهد شد. در این مسیر برگزاری نمایشگاه وجشنواره گیاهان دارویی، طب سنتی و فرآورده‌های طبیعی، در چهارمین گام خود، جایگاه بلندی را با تأیید کارشناسان و فعالان این عرصه کسب کرده است.

عصاره توضیح داد: این رویداد با پیش‌بینی اهداف متعدد و متنوع در خود، برنامه‌های بسیاری را در پیش‌گرفته است. بازنمایی آخرین پیشرفت‌های علمی و صنعتی در محصولات فناورانه گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی در راستای گسترش اقتصاد غیرنفتی، از هدف‌های اولیه و مهم این رویداد است.

وی بیان کرد: فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان به منزله پیشرانی برای تحرک بخشی به اقتصاد مقاومتی بر مبنای زیست‌بوم کارآفرینی در این مسیر ارتقا و ترویج خواهد یافت. برندسازی و رشد کمی و کیفی محصولات گیاهان دارویی ایرانی هم با این رویداد، میسر تازه یافته است و کارش را ادامه خواهد داد.

دبیر چهارمین جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی (سنتی) خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم تا فرآیند شتابدهی در جهت تشکیل و تقویت کسب‌وکارهای نوپا (استارتاپ ها) با حضور شتابدهنده ها تسهیل شود. ایجاد بازارهای جدید و ارتقای انگیزه سرمایه‌گذاری در بنگاه‌های کوچک نوآور نیز، موضوعی است که در این رویداد ملی با کمک همکاران ما به بار خواهد نشست.

وی یکی دیگر از موارد مهم برگزاری این رویداد را معرفی پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری کشور در حوزه‌های مختلف مرتبط با گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی عنوان کرد و افزود: این گروه در شرایط حاضر کشور، نقشی مهم و حیاتی را ایفا می‌کند و با توجه به ظرفیت بالای این عرصه، می‌توان نگاهی خوش‌بینانه به آن انداخت.

عصاره توضیح داد: ازآنجاکه عرصه گیاهان دارویی و طب ایرانی، در نگاه اغلب افراد، سنتی و کهنه و قدیمی هستند، در نمایشگاه پیش رو همچون دوره‌های گذشته تلاش می‌کنیم کاربردهای فناوری‌های پیشرفته مانند بیوتکنولوژی و نانوفناوری در تولید و فرآوری محصولات مبتنی بر گیاهان دارویی و سایر عناصر طبیعی را به نمایش بگذاریم تا سازگار دانش کهن ایرانی با علم روز را نمایان‌تر کنیم.

وی با تاکید بر جمعیت تاثیرگذار و چشمگیر دانش آموزان، گفت: نمایش توانمندی‌های دانش آموزان در زمینه گیاهان دارویی و کمک به جهت‌دهی و هدایت آنها در مسیر پیشرفت موردنیاز کشور، در این رویداد مورد توجه قرار گرفته است. در نهایت اینکه این رویداد، جایگاه طب سنتی علمی در پیشگاه توجه آحاد جامعه را همگام با اصلاح سبک زندگی و ترویج تغذیه سالم والاتر خواهد برد.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی بیان کرد: استقبال چشمگیری که مردم عزیز کشورمان در دوره‌های گذشته از این نمایشگاه و جشنواره داشته‌اند، موجب تقویت نیروی کار ما و همکاران شده است تا چهارمین دوره را با نوآوری‌های تازه و همسو با خواست و نیاز جامعه و بخش علمی و فناوری کشور، تدارک ببینیم.

وی در آخر گفت: در این مسیر ما از گذشته پربار و امروز پر افتخارمان جان می‌گیریم و با یاری خداوند متعال رویدادی در خور جایگاه فناوری ایرانی و با بهره‌مندی از دستاوردهای ارزشمند هم‌وطنانمان در سال «حمایت از کالای ایرانی» عرضه خواهیم کرد.

چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی (سنتی) به همت ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی، ۲۱ تا ۲۴ آبان ماه ۹۷ در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) تهران برگزار می‌شود.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *