خانواده‎های (تیره‎های) گیاهی

تیره Aloeaceae

صبر زرد طبی یا آلوئه‌ورا(نام علمی: Aloe vera) یا شَب‌یارصَبر یا صبر زرد یا شاخ بزی نام گیاهی است از سرده سِگِل‌ها (Aloe)راسته مارچوبه ای ها  (Asparagales)، تیره (Asphodelaceae) این گیاه بومی آفریقالی شمالی است.

آلوئه‌ورا بی‌ساقه‌است. البته برخی از آن‌ها دارای ساقه‌ای بسیار کوتاه هستند. این گیاه ۶۰ تا ۱۰۰ سانتیمتر رشد می‌کند و از طریق پاجوش تکثیر می‌شود. برگ‌های آن نیزه ای کلفت و گوشتی با لبه‌های دندانه‌دار است و رنگ آن سبز تا خاکستری می‌باشد. گل‌های آن بر روی سنبله ای می‌رویند که گاه تا ۹۰ سانتیمتر درازا دارد. هر کدام از گل‌های آن آویخته‌است و دارای جام  لوله‌ای ۲–۳ سانتیمتری می‌باشد. این گیاه در لوازم آرایشی بهداشتی کاربرد بسیاری دارد.

نام‌های دیگر آلوئه‌ورا عبارتند از: چادُروار، صبر سقوطری، آلوئه‌ورا، صبر، صبر کموار، صبر زرد، ازوال، ازوادزرد خزانه، مقر، ایلوا، صبارا، آلوئه کوراسائو، آلوئه هندی، آلوئه بارباد، الوا، صباره، برمس، سولع، مقرا، چادروا و صعدنا

به عنوان یک گیاه طبی سابقه طولانی مدت دارد و قدمت استفاده از آن به سال ۱۷۵۰ قبل از میلاد مسیح برمی گردد. امروزه این گیاه در اغلب مناطق نیمه گرمسیری و گرمسیری  می‌روید. بسیاری از مردم نیز این گیاه را در گلدان‌های کوچک در منازل خود به منظور درمان سوختگی‌ها و بریدگی‌های جزیی پرورش می‌دهند. آلوئه ورا یک گیاه بادوام با گل‌های زرد است. صبر زرد فاقد ساقه بوده ولی برگ‌های آن دراز و تا ارتفاع ۳۰ سانتی‌متر می‌رسد. گل‌های این گیاه در انتهای ساقه‌ای که از وسط برگ‌ها خارج می‌شود، می‌روید. برگ‌های سخت آبدار و نیزه‌ای این گیاه به طول ۲۰ اینچ رشد می‌کند و طول کل گیاه تا۴ پا می‌رسد. تنها برگ‌های این گیاه ارزش دارویی دارند، اما بخش‌های مختلف برگ‌ها نیز برای اهداف گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

استفاده دارویی Aloe vera:

 

بهبود دهنده زخم
پوست
سرطان
ضد کرم، کرم کش
قاعده آور
متفرقه
محرک
مسهل (شدید)
مسهل محرک روده (نسبتا ملایم)
مقوی معده
مقوی، تونیک
نرم کننده پوست

گونه خانواده Aloeaceae در شبکه گیاهی ایران:

نام انگلیسی
خانواده
نام علمی
Aloe Vera
Aloeaceae

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *